Jak stworzyć profesjonalny profil na LinkedIn

W Polsce z portalu LinkedIn korzysta już 2,1 mln użytkowników. Szacuje się, że serwisu używa 97% managerów (źródło: Business Insider) i aż 94% rekruterów wspiera się nim podczas poszukiwania i weryfikowania kandydatów.

Posiadanie aktualnego profilu na LinkedIn to podstawa, jeśli chcesz szybko znaleźć pracę.

Co daje profil na LinkedIn?

Z jego pomocą staniesz się bardziej widoczny dla pracodawcy i zwiększysz swoje szanse na znalezienie pracy. Dodatkowo rekruterzy po zapoznaniu się z twoim profilem, sami mogą zgłaszać się do ciebie z konkretną ofertą.

Tylko jak stworzyć profil na LinkedIn, który skutecznie przyciągnie ich uwagę…?

Zapoznaj się z naszymi poradami.

Z artykułu dowiesz się:

  • jak stworzyć profil na LinkedIn krok po kroku
  • na co zwracają uwagę rekruterzy, przeglądając konta na LinkedIn
  • jak wykorzystać LinkedIn do szukania pracy

Zadbaj o pierwsze wrażenie, czyli jak zrobić dobre zdjęcie profilowe

Profil na LinkedIn, podobnie jak CV, jest naszą wizytówką. To od niego w dużej mierze zależy, czy dostaniemy pracę – w końcu pracodawca przegląda go zanim jeszcze zaprosi nas na rozmowę.

Profile posiadające element wizualny są lepiej zapamiętywane, a szansa na ich wyświetlenie wzrasta nawet 21 razy.

Ważne jednak, aby nasze zdjęcie profilowe było profesjonalne i zachęcało do kontaktu. LinkedIn to portal biznesowy i tego powinniśmy się trzymać.

zdjęcie profilowe linkedin

My jesteśmy zwolennikami jasnych zdjęć portretowych, wykadrowanych tak, aby wyraźnie było widać twarz. Postaw na jednolity ubiór (np. biała koszula) i ustaw się na jasnym, neutralnym tle. Takie fotografie wyglądają schludnie i sprawdzą się w każdej branży.

LinkedIn posiada prosty edytor zdjęć, dzięki któremu możemy poprawić jasność czy kontrast, dodać filtr i skadrować zdjęcie.

Oczywiście jeśli wykonujesz zawód kreatywny, możesz pozwolić sobie na odrobinę więcej swobody. Natomiast jeśli pracujesz np. jako prawnik, lepiej wystąpić w garniturze. Najważniejsze, aby zdjęcie było wyraźne i możliwie aktualne.

Pamiętaj, że zdjęcia do dokumentów (paszportu czy dowodu osobistego) wypadają zazwyczaj smutno, a dodatkowo nie wymieniamy ich zbyt często, więc nie są aktualne.

Wykonanie profesjonalnego zdjęcia biznesowego nie jest bardzo drogą usługą i jeśli możesz sobie na nią pozwolić, to będzie to zdecydowanie dobra inwestycja. Profesjonalna fotografia będzie pierwszym sygnałem dla rekrutera, że przykładasz wagę do jakości swojego profilu / CV i tym samym zależy ci pracy.

Jeśli w tym momencie nie masz odpowiedniego zdjęcia, lepiej z niego zrezygnować i za jakiś czas dodać profesjonalne profilowe. Podobnie w przypadku zdjęcia do CV.

Uzupełnij nagłówek (headline), aby zwiększyć szanse na znalezienie przez rekrutera

Nagłówek i aktualne stanowisko to dwie informacje, które wyświetlają się w wyszukiwarce i to od nich zależy twoja pozycja. Większość osób zapomina o uzupełnieniu tego pierwszego.

Nagłówek (headline) to element widoczny zaraz pod twoim nazwiskiem. To pierwsza informacja dla pracodawcy, czym się zajmujesz i jaka jest twoja specjalizacja – widać ją zarówno w wyszukiwarce, jak i na twoim profilu.

Warto umieścić w nim słowa, po których rekruter może cię znaleźć, poszukując osoby na dane stanowisko, np. recepcjonista / pracownik administracyjny albo sekretarka / asystentka biura.

W tym miejscu możesz również wpisać frazy kluczowe związane z twoimi umiejętnościami, np. zarządzanie procesami / zarządzanie sprzedażą / kierowanie zespołem sprzedaży.

Wiele osób nie wie, że tę informację można edytować i pozostawia ją nieuzupełnioną. W takim przypadku LinkedIn umieszcza tam informację o aktualnym stanowisku. Nie popełniaj tego błędu i wpisz tam słowa kluczowe związane ze specjalizacją, w której chcesz znaleźć zatrudnienie.

Limit znaków wynosi 120.


Jeśli nagłówek nie zostanie zmieniony, w wyszukiwarce dwa razy pojawi się ta sama informacja o stanowisku.


Aby edytować nagłówek, przejdź na swój profil, następnie wybierz „ołówek” znajdujący się na prawo od twojego zdjęcia i edytuj pole „Nagłówek” (lub „Headline” jeśli korzystasz z angielskiej wersji portalu).

Uzupełnij informacje kontaktowe

Wielu rekruterów wyszukuje kandydatów na LinkedIn, ale potem chce już od razu kontaktować się z nimi bezpośrednio. Podaj swój adres e-mail i/czy numer telefonu, aby ułatwić ten kontakt.

Jak znaleźć pracę na LinkedIn, czyli na co zwracają uwagę rekruterzy? Nasz zespół HR przegląda dziennie kilkadziesiąt kont na LinkedIn i tyle samo CV w poszukiwaniu właściwych kandydatów.  Co ma dla nich szczególne znaczenie?

Przede wszystkim:

  • szczegółowy zakres obowiązków
  • podsumowanie zawodowe, w którym już na początku można znaleźć informację na temat specjalizacji, branży, kwalifikacji kandydata
  • konkretne dane: np. jeśli kandydat posiada doświadczenie jako handlowiec to w jakiej firmie, w jakiej branży
  • osiągnięcia zawodowe, które mogą potwierdzić umiejętności kandydata i stanowią o jego wartości. Pamiętaj jednak, aby nigdy nie zdradzać poufnych danych finansowych firmy!
  • referencje od osób, które bezpośrednio współpracowały z kandydatem – ważne aby były wiarygodne, ponieważ rekruterzy weryfikują również profile osób, które udzieliły referencji

Obecnie mamy kilka otwartych rekrutacji.


Jak napisać podsumowanie zawodowe (summary)

Podsumowanie zawodowe znajduje się w sekcji na górze twojego profilu. To znaczy, że rekruter przeczyta je na samym początku. Do wykorzystania masz aż 2000 znaków – to zdecydowanie wystarczy, by zachęcić do kontaktu potencjalnego pracodawcę.

Jak napisać skuteczne podsumowanie zawodowe?

Podobnie jak w przypadku nagłówka warto zwrócić uwagę na słowa kluczowe. Zastanów się, jakie są twoje główne obowiązki, za co odpowiadasz i co potrafisz robić najlepiej, i następnie wpleć te informacje w podsumowanie zawodowe.

Podkreśl swoje osiągnięcia i szczególne umiejętności, i skup się wyłącznie na konkretach.

Pisząc podsumowanie zawodowe, odpowiedz sobie najpierw na następujące pytania:

  • na jakim stanowisku pracujesz
  • w jakiej branży
  • kto był twoim poprzednim pracodawcą (1-3 przykładów)
  • w czym masz największe doświadczenie
  • co udało ci się osiągnąć

Przykład dobrego podsumowania zawodowego:

Od 3 lat pracuję jako Doradca Klienta w branży finansowej. Dotąd współpracowałem z bankiem ING oraz Millenium. Mam doświadczenie w sprzedaży produktów bankowości detalicznej oraz produktów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych. Na co dzień wspieram klientów w podejmowaniu decyzji i współpracuję z działem ryzyka przy rozpatrywaniu wniosków kredytowych. Od roku udaje mi się realizować cele sprzedażowe każdego miesiąca, a w marcu 2018 pobiłem rekord sprzedaży.

Jeśli jawnie szukasz pracy, w podsumowaniu możesz dodać też informację o tym, gdzie chcesz pracować i jakie są twoje cele zawodowe.

Jak zamieścić podsumowanie zawodowe na LinkedIn? To bardzo proste. Przejdź do edycji profilu (kliknij w ikonę ołówka po prawej stronie) i następnie uzupełnij pole „Podsumowanie”. Podsumowanie zawodowe przyda ci się również do CV.

Podsumowanie zawodowe bez doświadczenia? Nie martw się, każdy kiedyś zaczynał.

W tym przypadku zawrzyj w nim odpowiedzi na pytania:

  • czym się interesujesz
  • w jakiej branży chcesz zdobyć doświadczenie
  • jakie umiejętności chcesz rozwinąć

Uzupełnij doświadczenie zawodowe i zadbaj o opis stanowisk

Podobnie jak w przypadku CV, doświadczenie zawodowe to jedna z najważniejszych sekcji twojego profilu na LinkedIn. Zachowaj chronologię i zadbaj o opis poszczególnych stanowisk, zwracając szczególną uwagę na zakres obowiązków.

Uzupełniając doświadczenie zawodowe skup się na tych aspektach, które potwierdzają twoje umiejętności i tym samym świadczą o wartości jako kandydata na dane stanowisko.

Jeśli udało ci się awansować, to warto podkreślić to w profilu.

Oto przykładowy zakres obowiązków kasjera / sprzedawcy:

  • obsługa klienta
  • obsługa kasy fiskalnej i terminala
  • rozpatrywanie reklamacji i zwrotów
  • przygotowywania towaru do sprzedaży, np. metkowanie, układanie na półkach
  • raportowanie wyników pracy na stanowisku do przełożonego
  • dbałość o higienę na stanowisku pracy i w obrębie sklepu

oraz handlowca:

  • nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów handlowych
  • prowadzenie rozmów handlowych z klientami biznesowymi
  • prezentowanie oferty produktowej
  • negocjacja warunków transakcji i przygotowywanie dopasowanej oferty
  • obsługa czatu działu sprzedaży
  • raportowanie i analiza efektywności prowadzonych działań
  • prowadzenie i aktualizowanie bazy danych klientów
  • monitorowanie działań konkurencji

A poniżej opis stanowiska Managera Sprzedaży w Jobs Plus w j. angielskim:

Jak pozyskać kontakty na LinkedIn

LinkedIn to portal społecznościowy, na którym budujemy sieć kontaktów. Kontakty nawiązujemy m.in. po to, aby zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie (dodając rekruterów), znaleźć grupę odbiorców czy monitorować nowinki branżowe (śledząc osoby/firmy z naszej branży).

Baza kontaktów wpływa oczywiście na naszą wiarygodność. Pusty profil, bez żadnych powiązań z innymi użytkownikami może nie wzbudzić zaufania.

Jak pozyskać kontakty na LinkedIn?

Zacznij od przeszukania swojej książki adresowej  – tę opcję LinkedIn sugeruje nam automatycznie zaraz po założeniu konta.


Następnie skorzystaj z wyszukiwarki i dodaj do swojej sieci kontaktów obecnych i byłych współpracowników, partnerów biznesowych i znane ci osoby z branży.

Z czasem na pewno zaczniesz dostawać zaproszenia do grona znajomych na LinkedIn.

Czy warto akceptować wszystkie?

Duża baza kontaktów biznesowych to na pewno atut, ale staraj się przed przyjęciem zaproszenia wejść na profil danej osoby i sprawdzić, czy się znacie lub czy istnieje szansa, że możecie w przyszłości współpracować (np. czy osoba zajmuje się rekrutacją i może przedstawić ci ofertę lub czy pracuje w podobnej branży).

Ważna informacja: jeśli będziesz masowo zapraszać do kontaktów osoby, których nie znasz, a one zignorują zaproszenie (przycisk ‘zignoruj’ powoduje przesłanie informacji, że dana osoba cię nie zna), twoje konto może zostać czasowo zablokowane.

Zamiast prosić o rekomendacje, zacznij pisać je dla innych

Po zakończeniu współpracy warto udzielić rekomendacji naszym współpracownikom, partnerom biznesowym czy szefowi. To najlepszy sposób, aby samemu je później pozyskać, a personalne referencje to bardzo cenna informacja dla rekrutera.

Rekomendacja nie musi być długa, ważne aby opisywała szczegóły współpracy i wkład i umiejętności  osoby, której jej udzielamy.

Aby wystawić komuś rekomendacje, należy przejść na profil danego użytkownika, kliknąć „Więcej” pod zdjęciem profilowym i wybrać „Zarekomenduj”.

W tym samym miejscu znajduje się opcja „Poproś o rekomendację”. Rekomendacje od współpracowników i szefa świadczą o twoich dobrych relacjach w firmie i mogą być szczególnie przydatne przy szukaniu nowej pracy.

Jak napisać referencje dla pracownika / współpracownika?

Pamiętaj, że najważniejsza jest szczerość. Nigdy nie proś o fałszywe referencje znajomych i nigdy takich nie wystawiaj – rekomendacje są weryfikowane przez rekruterów i łatwo ustalić ich wiarygodność.

Rekomendacja powinna zawierać następujące informacje:

  • komu udzielamy rekomendacji (na LinkedIn wystarczy, że wspomnisz rekomendowaną osobę z imienia)
  • w jakiej firmie mieliście okazję współpracować
  • przy jakim projekcie
  • jaką rolę pełniła rekomendowana osoba (stanowisko)
  • jak przebiegała współpraca: zakres obowiązków, główne zadania
  • jakimi umiejętnościami wykazała się rekomendowana osoba
  • jakie cechy ją charakteryzują
  • opinia końcowa: czy polecasz współpracę

Dodaj umiejętności

Lista umiejętności na LinkedIn to dla rekrutera możliwość szybkiego wglądu w to, co potrafisz. Nie stawiaj na ich ilość, ale jakość i skup się wyłącznie na kluczowych kompetencjach w twoim zawodzie (wybierz od kilku do kilkunastu).

Kiedy rekruter spojrzy na tę listę, powinien od razu wiedzieć, w czym się specjalizujesz.

Przy każdej umiejętności widzisz liczbę: oznacza ona, ile osób potwierdziło twoją umiejętność.

Jak sprawić, aby inni potwierdzili twoje kompetencje?

Podobnie jak w przypadku rekomendacji, warto zacząć samemu robić to dla innych. Na pewno wiele osób będzie chciało ci się odwdzięczyć.

Pamiętaj przy tym, aby potwierdzać tylko te umiejętności, które faktycznie udało ci się zweryfikować podczas wspólnej pracy.

Aby dodać swoje umiejętności po raz pierwszy, klikamy „Dodaj część profilu” i następnie „Umiejętności”.  

Każdą kolejną kompetencję możemy dodać, wybierając „Dodaj nową umiejętność”.

Zadbaj o detale: spersonalizuj adres URL twojego profilu

Adres URL na LinkedIn to kolejny element, o którym większość zapomina, a który można łatwo edytować. Co to jest url? To adres strony www, czyli w tym przypadku nic innego jak link do twojego profilu.

Jeśli nie tego edytujemy linku, to będzie on zawierał przypadkowy szereg cyfr. Nie wygląda to korzystnie, a przecież chcemy taki link umieścić np. w naszym CV. Warto pozostawić w nim po prostu nasze imię i nazwisko.

Poniżej instrukcja, jak zmienić adres URL profilu na LinkedIn:

Uzupełnij informacje dodatkowe: wolontariaty, nagrody, multimedia

Rekruterzy przeglądają codziennie profile i CV dziesiątek kandydatów. Zdarza się, że kilka osób posiada podobne kompetencje i doświadczenie zawodowe. Dlatego warto dodać też dodatkowe informacje, które pomogą ci zostać zauważonym.

Multimedia wyświetlają się na górze profilu, więc jeśli posiadasz video z wystąpień czy link do portfolio czy zrealizowanego projektu, koniecznie je dodaj.

Podobnie informacje o nagrodach i szczególnych osiągnięciach — one również pomogą ci się wyróżnić na tle innych kandydatów.

Dodatkowo pamiętaj, że oprócz doświadczenia liczą się też kompetencje miękkie (bardziej osobiste, społeczne). Te umiejętności trudniej jest zweryfikować.

Dlatego informacja o wolontariacie czy udziale w inicjatywie społecznej może dostarczyć rekruterowi cennych informacji o tym, jakie wartości są dla ciebie ważne oraz np. że potrafisz pracować w zespole i chętnie poświęcasz swój prywatny czas na pomoc innym.

Jeśli masz na swoim koncie takie doświadczenia, koniecznie o nich wspomnij.

Jak wykorzystać profil na LinkedIn do szukania pracy?

Jeśli udało się się przejść przez wszystkie 10 punktów, oznacza to, że posiadasz już naprawdę dobry profil na LinkedIn. Gratulacje!

Pora na ostatni punkt, czyli dodatkowe działania, które mogą wesprzeć szukanie pracy na LinkedIn.

  • Śledź oferty pracy

Na LinkedIn obecna jest zakładka praca. Często można znaleźć tam oferty, które nie są publikowane na innych portalach. Śledź je na bieżąco.


  • Zapraszaj rekruterów do grona kontaktów

Regularnie otrzymuję na LinkedIn oferty pracy pomimo, że od dawna aktywnie jej nie szukam. Dzieje się tak dlatego, że po założeniu konta skupiłam się na budowaniu sieci kontaktów z nastawieniem na rekruterów (wówczas szukałam pracy).

Jeśli chcesz dostawać oferty na LinkedIn, koniecznie zapraszaj rekruterów zajmujących się twoją branżą. Absolutnie nie będzie to niegrzeczne! Budowanie bazy kandydatów to część ich pracy.

Dodaj  krótką wiadomość powitalną, powiedz, dlaczego wysyłasz to zaproszenie i w jakim obszarze szukasz zatrudnienia. Rekruter na pewno chętnie doda cię do kontaktów i nawet jeśli w tym momencie nie ma dla ciebie oferty, może odezwać się w przyszłości.

Warto również dodać do kontaktów rekruterów pracujących w agencjach pośrednictwa pracy (np. w naszej agencji rekrutacyjnej), którzy dysponują wieloma ofertami pracy z różnych branż.

Jobs Plus rekruterzy
https://www.jobsplus.pl/o-nas/

W tym celu przejdź do zakładki „O nas” na naszej stronie. Link do LinkedIna pojawi się po najechaniu na zdjęcie rekrutera.

  • Dołącz do grup branżowych

Rekruterzy śledzą ekspertów z danej branży i prowadzą poszukiwania kandydatów również na grupach dyskusyjnych. Dołącz do grup branżowych na LinkedIn i staraj się udzielać zawsze wtedy, gdy masz coś ciekawego do powiedzenia.

Pamiętaj, że sama znajomość odpowiedzi na pytanie „Jak stworzyć profil na LinkedIn” nie wystarczy, by znaleźć pracę.

Aby dostawać oferty od rekruterów, profil trzeba cały czas rozwijać. Na bieżąco uzupełniaj więc nowo zdobyte umiejętności i doświadczenie, rozwijaj sieć kontaktów. Dzięki temu z czasem będziesz otrzymywać coraz więcej lepiej dopasowanych ofert pracy.

Powodzenia i do zobaczenia na LinkedIn!

Udostępnij znajomym

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Powiązane artykuły

Publikowaliśmy dla:

Pssst...
Szukasz pracy?

Sprawdź nasze oferty w Polsce i za granicą!